El president de l’IMAS acusa el Govern d’Espanya de menysprear Mallorca i abandonar els menors migrants davant l’emergència

Guillermo Sánchez, president de l’IMAS i conseller de Benestar Social, denuncia que, tot i reconèixer la gravetat de la situació migratòria, el Govern d’Espanya només ha aprovat un procediment administratiu per atendre adults i ha deixat fora els nins, nines i adolescents migrants no acompanyats, agreujant la saturació del sistema de protecció de Mallorca

El president de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) i conseller de Benestar Social, Guillermo Sánchez, ha denunciat avui que el Govern d’Espanya «ha decidit deixar de banda una vegada més els nins, nines i adolescents migrants no acompanyats, víctimes de la crisi migratòria, i ha remarcat que aquesta decisió agreuja encara més la saturació del sistema de protecció de menors a Mallorca».

Ahir el Consell de Ministres no va aprovar una declaració d’emergència o de contingència migratòria, sinó la ratificació d’una resolució de la Secretaria d’Estat de Migracions aprovada a l’agost. Aquest acord habilita un procediment administratiu més àgil per contractar serveis a través de la Llei de Contractes del Sector Públic i permet la contractació d’emergència de recursos per atendre els adults migrants que arriben a les illes. En canvi, els menors han quedat exclosos, tot i ser el col·lectiu més vulnerable i el que més pressiona el sistema insular.

Això es produeix després de més d’un any en què el Consell de Mallorca i l’IMAS han reclamat insistentment ajudes concretes i recursos extraordinaris davant la saturació. El sistema de protecció de menors a Mallorca es troba amb una sobreocupació del 1150%, més de deu vegades per damunt de la seva capacitat real, sense espais disponibles ni suficients professionals, i sense que hagi arribat cap finançament extraordinari de l’Estat. La situació posa en risc la qualitat i la dignitat de l’atenció que reben aquests nins, nines i adolescents.

La manca de suport estatal es veu agreujada per un repartiment proposat entre comunitats autònomes que ha estat «opac i injust, tractant els menors com a mercaderia i acompanyat de pressions i xantatges institucionals», segons ha declarat el president de l’IMAS. A més, el delegat del Govern ha parlat reiteradament d’ajudes inexistents, xifres que mai no s’han oferit ni al Govern balear ni al Consell de Mallorca.

Finalment, el president de l’IMAS ha remarcat que «Mallorca no pot quedar tota sola davant aquesta situació. Necessitam recursos, professionals i espais per garantir una atenció digna i responsable. Defensarem sempre que aquests nins, nines i adolescents tenguin una atenció amb garanties, però exigim que el Govern espanyol no els continuï ignorant».

Notícies relacionades:

8 de juny de 2026

L’IMAS reuneix persones usuàries de cinc centres de promoció de l’autonomia personal i alumnat del col·legi Sant Vicenç de Paül de Sa Vileta després d’un curs d’intercanvi d’experiències i aprenentatge compartit

4 de juny de 2026

El conseller de Benestar Social i president de l’IMAS, Guillermo Sánchez, ha assistit a la Conferència Sectorial de Serveis Socials, en què s’ha aprovat l’increment del finançament dels serveis socials comunitaris i el nou Pla d’Equipaments 2026-2029

2 de juny de 2026

El centre campaner va ser un dels beneficiaris de la primera convocatòria d’ajudes, mentre continua obert el termini per sol·licitar les subvencions de 2026

29 de maig de 2026

El president de l’IMAS ha assistit al tradicional dinar de germanor entre usuaris i professionals del Centre de Promoció de l’Autonomia Personal, que registra també una xifra rècord de propostes dirigides a la gent gran de la comarca

28 de maig de 2026

El futur centre forma part del major creixement de places residencials públiques impulsat per la institució insular i reforçarà l’atenció a la gent gran al Llevant de Mallorca

 

25 de maig de 2026

El nou recurs aposta per un model de llar petita, integrada dins el poble, que promou l’autonomia personal i contribueix a fer possible una inclusió real

21 de maig de 2026

El president Galmés ha compartit amb usuaris i professionals una jornada de convivència i tradició a l’oratori en una activitat consolidada que promou l’envelliment actiu i el vincle amb la comunitat

20 de maig de 2026

L’IMAS assumirà la concertació del servei, que reforça el model de vida autònoma i amplia la xarxa de recursos residencials a l’illa

19 de maig de 2026

Aquest increment permetrà ampliar la xarxa fins a les 1.463 places i culminar, al 2027, el major creixement residencial impulsat per la institució insular, amb un augment del 73% 

15 de maig de 2026

«Famílies que canvien vides. Vides que canvien famílies» recull els testimonis de nins i nines del Consell de la Infància i l’Adolescència de l’IMAS que, amb motiu del Dia Internacional de les Famílies, donen veu a la necessitat de sentir-se acompanyats, escoltats i estimats dins un entorn familiar

11 de maig de 2026

La jornada, celebrada en el marc del Dia Internacional de les Famílies, ha servit per compartir propostes i reflexions per construir una Mallorca més inclusiva i respectuosa amb els drets de la infància i l’adolescència

8 de maig de 2026

El president Galmés i el batle Miquel Porquer han formalitzat avui l’acord al mateix centre residencial