L’Observatori de les Persones Majors de Mallorca (OMM) ha celebrat avui la primera sessió plenària de 2023, presidida per la consellera de Drets Socials i presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, Sofia Alonso, que s’ha focalitzat en tres eixos principals: el desenvolupament del nou model d’atenció centrat en les persones, en la promoció de l’envelliment actiu i de l’autonomia de la gent gran, i en la detecció i prevenció del maltractament.
Per dur a terme aquestes tres línies estratègiques de feina ja es varen crear i presentar, durant el darrer ple de l’OMM, celebrat l’1 de desembre de l’any passat, tres grups de feina o comissions específiques per a cada línia.
Segons ha explicat Elsa Herranz, directora insular d’Atenció Sociosanitària, «vàrem crear tres grups de feina i vàrem marcar les línies a seguir, després d’haver hagut d’aturar per la pandèmia. Avui continuam l’activitat amb una estructura ben delimitada i uns objectius clars que desenvoluparem mitjançat les comissions creades. Principalment, són promoure l’envelliment actiu i l’autonomia de les persones majors de Mallorca dins el nou model d’atenció centrat en la persona, base de totes les nostres iniciatives, i coordinar esforços amb institucions, entitats i agents implicats per prevenir i detectar casos de maltractament».
La comissió centrada en la promoció de l’autonomia treballa en xarxa amb la finalitat de complementar els recursos, activitats i serveis de les llars actives a l’illa destinats a promoure l’envelliment actiu i fer més efectives les vies d’informació de l’oferta existent per als més de 2.000 usuaris actuals.
Per la seva part, el grup de treball creat per desenvolupar el nou model d’atenció centrat en les persones, invertirà recursos i esforços en promoure la formació, l’enteniment i les bones pràctiques entre els professionals envers la manera de relacionar-se amb les persones majors, humanitzant al màxim el tracte i creant vincles.
Finalment, la tercera i darrera, dedicada a la prevenció i detecció de casos de maltractament, treballa, en estreta col·laboració amb totes les institucions i entitats implicades, per informar i formar sobre protocols a seguir davant possibles casos i en la programació de cursos específics destinats a personal professional, entre altres.
L’ordre del dia de la sessió plenària d’avui, ha comptat amb altres punts destacables com són, per una banda, la presentació del llibre Edatisme, un còmic creat per l’il·lustrador Javier Royo, per iniciativa de l’OMM, i que inclou, en clau d’humor, dades, reflexions i escenes quotidianes d’episodis de discriminació per edat en les quals es veuen embolicades les persones majors en el seu dia a dia; I, per altra banda, la preparació d’unes jornades que se celebraran, com cada any, amb motiu del Dia Mundial de Presa de Consciència de l’Abús i Maltractament en la Vellesa, i que enguany giraran entorn d’aquest tipus de discriminació que suposa, avui dia, la tercera més comuna al món, només per darrere del racisme i el sexisme.
Aquestes jornades, previstes per al 15 de juny, comptaran amb la projecció en primícia de dos curtmetratges, creats per alumnes del Centre Integral de Formació Professional Juníper Serra, entorn de dues temàtiques vinculades a la gent gran: l’edatisme i la soledat no desitjada. Una feina de creació que neix gràcies a la col·laboració entre el centre formatiu i l’IMAS.
En aquest sentit, Elsa Herranz ha afegit, «des de l’MAS volem donar visibilitat i conscienciar sobre el fenomen discriminatori per edat denominat edatisme, molt comú i molt arrelat socialment, i per tant continuarem fent feina en el disseny d’iniciatives adreçades a informar, formar i incorporar-ho a tots els àmbits per tal que tothom sigui capaç de detectar-ho i corregir-ho».
L’Observatori de Persones Majors, creat en 2014, és un òrgan col·legiat que analitza la realitat i les necessitats psicosocials i econòmiques de les persones majors de Mallorca a partir de la perspectiva de diferents professionals i responsables de l’àmbit, per dissenyar iniciatives de millora a les diferents administracions i entitats que treballen amb aquest col·lectiu.
Hi participen representants de les conselleries de Salut i Afers Socials del Govern balear, de la regidoria de cultura i benestar social de l’Ajuntament de Palma, la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), la Universitat de les Illes Balears (UIB), la Societat Balear de Gerontologia i Geriatria (SBGG), l’Institut d’Estadística de les Illes Balears (IBESTAT), a més d’entitats que treballen en l’àmbit de les persones majors o representants dels grups polítics del Consell de Mallorca, entre altres.




La ràpida actuació dels Bombers de Mallorca i la coordinació dels serveis d’emergència han permès evacuar la residència sense víctimes mortals ni ferits greus, mentre l’IMAS garanteix l’atenció i el reallotjament de les persones afectades
CineCiutat acull la presentació pública del vídeo impulsat pels infants i adolescents del Consell de la Infància i l’Adolescència de l’IMAS i un homenatge a les famílies acollidores
El president de l’IMAS acompanya les persones participants en la recta final d’un curs que ha consolidat l’èxit dels tallers de memòria arreu de Mallorca
Un centenar de professionals de l’àmbit dels serveis socials i atenció a la gent gran han participat a l’acte commemoratiu del Dia Mundial de la Presa de Consciència sobre l’Abús i el Maltractament a la Gent Gran organitzat per l’IMAS
L’òrgan impulsat per l’IMAS aprova actualitzar la seva composició i funcionament per ampliar la representativitat i millorar la coordinació en la protecció dels drets dels infants i adolescents
El lema d’enguany és «Llengües de signes per mil motius»
La trobada, organitzada conjuntament amb l’OBIA i la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat, ha reunit professionals de diferents àmbits per avançar en la prevenció de la violència contra infants i adolescents
L’IMAS reuneix persones usuàries de cinc centres de promoció de l’autonomia personal i alumnat del col·legi Sant Vicenç de Paül de Sa Vileta després d’un curs d’intercanvi d’experiències i aprenentatge compartit
El conseller de Benestar Social i president de l’IMAS, Guillermo Sánchez, ha assistit a la Conferència Sectorial de Serveis Socials, en què s’ha aprovat l’increment del finançament dels serveis socials comunitaris i el nou Pla d’Equipaments 2026-2029
El centre campaner va ser un dels beneficiaris de la primera convocatòria d’ajudes, mentre continua obert el termini per sol·licitar les subvencions de 2026
El president de l’IMAS ha assistit al tradicional dinar de germanor entre usuaris i professionals del Centre de Promoció de l’Autonomia Personal, que registra també una xifra rècord de propostes dirigides a la gent gran de la comarca
El futur centre forma part del major creixement de places residencials públiques impulsat per la institució insular i reforçarà l’atenció a la gent gran al Llevant de Mallorca