
El president de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) i conseller de Benestar Social del Consell de Mallorca, Guillermo Sánchez, acompanyat per la vicepresidenta de l’IMAS, Magdalena garcía Gual, i les directores insulars d’Atenció Sociosanitària, Rosa Llobera, i d’Atenció Comunitària i Promoció de l’Autonomia Personal, Catalina Maria Mascaró Bestard, ha presentat avui el llibre Prevenció de l’edatisme en l’atenció residencial, una publicació elaborada per la Càtedra d’Atenció a la Dependència i Promoció de l’Autonomia Personal de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i finançada per la institució insular.
L’obra, coordinada per la catedràtica Carmen Orte i la doctora Marga Vives, reuneix les aportacions de diferents professionals i investigadors —Liberto Macías, María Valero i Deima Jonusaityte—, que analitzen el fenomen de l’edatisme i proposen estratègies per prevenir-lo dins els centres residencials per a gent gran.
«L’edatisme és una forma de discriminació silenciosa que sovint passa desapercebuda, però que té un gran impacte en la manera com percebem i tractam la gent gran», ha explicat el president de l’IMAS en la seva intervenció. En aquest sentit, ha subratllat la importància d’aquesta obra, «que ens ajuda a posar nom a aquestes actituds i a comprendre com poden influir en la vida quotidiana dins els centres residencials. Aquest llibre no només ens convida a reflexionar, sinó que ofereix eines concretes per prevenir i transformar aquestes dinàmiques, impulsant una cultura del respecte, l’empatia i el bon tracte cap a la gent gran».
El llibre, estructurat en quatre capítols, ofereix una mirada integral sobre aquesta forma de discriminació per raó d’edat: des de la definició i les manifestacions fins a la formació dels professionals i les experiències pràctiques desenvolupades a les Illes Balears per promoure una atenció respectuosa, centrada en la persona i lliure de prejudicis.
Durant l’acte de presentació, que ha tengut lloc al teatre de la residència pública Sant Josep, que gestiona l’IMAS, Carmen Orte ha explicat que el llibre «parteix de la recerca i de l’experiència real als centres, per oferir recursos útils als professionals que volen prevenir l’edatisme en la seva pràctica diària». Per la seva banda, Marga Vives ha destacat que «el repte no és només identificar els estereotips, sinó transformar la mirada, el llenguatge i les relacions amb la gent gran».
En aquest sentit, Guillermo Sánchez ha assenyalat que «publicacions com aquesta són essencials per avançar cap a uns serveis socials més humans i compromesos, perquè contribueixen a formar professionals conscients, a revisar pràctiques institucionals i a consolidar un model d’atenció realment centrat en la persona».
El conseller de Benestar Social del Consell de Mallorca ha conclòs destacant que «la prevenció de l’edatisme és una tasca col·lectiva que requereix coneixement, sensibilitat i compromís. Des de l’IMAS volem seguir treballant, juntament amb la UIB i els professionals del sector, per garantir que cada persona major pugui viure amb dignitat, reconeixement i participació».
Prevenció de l’edatisme en l’atenció residencial s’ha elaborat amb el suport del Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES) de la Universitat de les Illes Balears i forma part del conveni de col·laboració entre l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) i la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears (FUEIB) per al desenvolupament de programes i activitats de formació, recerca i transferència de coneixement en l’àmbit del benestar social i de les polítiques adreçades a la gent gran de Mallorca.

El president de l’IMAS i conseller de Benestar Social ha participat en una jornada clau per avançar en la implantació d’aquest model europeu de protecció integral impulsat pel Govern de les Illes Balears
La vicepresidenta de l’IMAS, Magdalena García Gual, ha assistit a aquesta celebració, que s’emmarca dins els actes de Sant Antoni i Sant Sebastià que tenen lloc aquesta setmana i la pròxima a tots els centres de l’Institut
Una vintena de professionals de l’orientació, en representació de més de 50 centres educatius de Mallorca, han participat en la conferència «Créixer en família. Acolliment i escola»
Les xerrades, que fins ara es feien el segon dilluns de cada mes a la seu de Palma, es faran també el primer dilluns a la d’Inca i el tercer dilluns a la seu que l’IMAS té a Manacor
Aquest espai permetrà reduir en un 40 % el cost per plaça gràcies a un model d’atenció ajustat al perfil dels menors
L’IMAS consolida un model centrat en les persones, amb el reforç del SAID, la creació del SAI-DIC, un suport econòmic històric a les residències municipals i nous recursos per a persones majors i col·lectius vulnerables
La institució insular ha donat compliment al Reial decret llei i ha abonat íntegrament en la nòmina de desembre els efectes retroactius corresponents a 2025.
Amb el SAI-DIC i el SAID, el Consell de Mallorca consolida la seva aposta per l’atenció domiciliària, que suposa una inversió de 14,7 milions d’euros
Una mostra oberta a tota la ciutadania que destaca la creativitat i la participació activa de les persones grans
El president Galmés i el conseller de Benestar Social han compartit un sopar de Nadal amb usuaris i professionals del centre
El president Galmés els ha reconegut la dedicació a la institució insular i el seu compromís amb els mallorquins
El president, Llorenç Galmés, fa lliurament a l’entitat de les gairebé 1.000 joguines recollides als punts habilitats per la institució insular