La Llar Reina Sofia, 35 anys fent comunitat

Més d’un centenar de persones usuàries i tota la plantilla del centre gestionat per l’IMAS han donat avui el sus a tres dies de festa

Completament integrada dins el barri Verge de Lluc de Palma, la Llar Reina Sofia compleix avui 35 anys al servei de les persones adultes majors, fent possible que cada una d’elles pugui desenvolupar el seu projecte de vida d’acord amb els interessos, preferències i desitjos propis mitjançant activitats de suport.

La Llar Reina Sofia es va inaugurar el 18 d’octubre de 1988 amb el nom Hogar de la Tercera Edad Reina Sofia. Aleshores, depenia del Ministeri d’Afers Socials, que va transferir les competències al Consell de Mallorca el 2004, i des del 2007 és gestionada per l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS).

Va començar amb un equip integrat per 7 persones i ara hi fan feina 23 professionals. Tot i que els tallers que ofereix a les persones usuàries s’han multiplicat i especialitzat amb els temps, durant aquests 35 anys ha mantingut intactes els serveis de perruqueria, cafeteria-menjador i de podologia. «I avui és referent en serveis comunitaris destinats a les persones majors. L’objectiu d’aquest centre és prevenir les conseqüències del procés de l’envelliment en tots els seus àmbits, com poden ser els físics, de mobilitat, cognitius i/o socials», ha destacat la directora insular d’Atenció Comunitària i Promoció de l’Autonomia Personal, Catalina Maria Mascaró, després del pregó que ha donat el sus a tres dies de celebració per l’aniversari.

La responsable de les llars públiques de Mallorca ha assegurat que «Reina Sofia ha sabut evolucionar i adaptar-se als nous temps. Amb 878 associats, la llar promou i organitza activitats que fomenten hàbits saludables, la convivència i l’ajuda mútua, amb l’objectiu d’aconseguir la màxima qualitat de vida possible en l’etapa de l’envelliment i evitar l’aïllament amb iniciatives com un programa impulsat per Fundació La Caixa que els acompanya en la digitalització o múltiples activitats organitzades dins l’entorn comunitari on es troba, com les activitats intergenaracionals amb el CEIP Verge de Lluc, per exemple, que sempre són un èxit». De fet, Reina Sofia forma part del projecte «Fent Pinya», a on participen diferents entitats i associacions de Verge de Lluc amb la finalitat de cohesionar els veïnats d’aquesta emblemàtica barriada palmesana. 

A més de funcionar com a llar sociocultural, Reina Sofia va començar al 1995 amb l’experiència pilot de centre de dia, al 2004 aquest servei se va integrar dins la Xarxa d’Atenció a la Dependència a on actualment s’atenen vint-i-cinc persones amb dependència funcional a qui «ofereix serveis d’acollida i suport, amb finalitat terapèutica i rehabilitadora, així com assistència per a les activitats de la vida diària, de manera que facilita a les persones grans la permanència en el seu entorn familiar habitual», ha explicat la directora insular d’Atenció Sociosanitària, Rosa Llobera, que també ha estat present als actes.

«La convivència dels dos serveis dins el mateix espai físic va ser una experiència molt innovadora en els seus principis, que va provocar interessants debats sobre la convivència entre persones autònomes i persones dependents, però que finalment ha tengut resultats molt positius per al centre i que ens ha permès experimentar el que avui s’anomena cultura positiva de l’envelliment positiu», ha afegit Llobera.

Precisament algunes de les persones usuàries del centre de dia han estat les encarregades de fer el pregó per l’aniversari. Des d’avui dimecres i fins divendres, la direcció del centre ha organitzat diferents activitats per celebrar aquests primers 35 anys d’un centre per a persones grans que «han vist com, sense deixar de viure al seu domicili habitual i amb els seus familiars, ha canviat la seva vida: se senten acompanyades i membres d’un grup. Les malalties no els han fugit però estan controlades diàriament, fan activitats que milloren la seva salut psicofísica, fan coses interessants que abans no feien o havien deixat de fer, viuen», ha dit l’actual directora del centre Reina Sofia, Caterina Massutí. 

Notícies relacionades:

25 de juny de 2026

La ràpida actuació dels Bombers de Mallorca i la coordinació dels serveis d’emergència han permès evacuar la residència sense víctimes mortals ni ferits greus, mentre l’IMAS garanteix l’atenció i el reallotjament de les persones afectades

20 de juny de 2026

CineCiutat acull la presentació pública del vídeo impulsat pels infants i adolescents del Consell de la Infància i l’Adolescència de l’IMAS i un homenatge a les famílies acollidores

18 de juny de 2026

El president de l’IMAS acompanya les persones participants en la recta final d’un curs que ha consolidat l’èxit dels tallers de memòria arreu de Mallorca

15 de juny de 2026

Un centenar de professionals de l’àmbit dels serveis socials i atenció a la gent gran han participat a l’acte commemoratiu del Dia Mundial de la Presa de Consciència sobre l’Abús i el Maltractament a la Gent Gran organitzat per l’IMAS

12 de juny de 2026

L’òrgan impulsat per l’IMAS aprova actualitzar la seva composició i funcionament per ampliar la representativitat i millorar la coordinació en la protecció dels drets dels infants i adolescents

12 de juny de 2026

El lema d’enguany és «Llengües de signes per mil motius»

11 de juny de 2026

La trobada, organitzada conjuntament amb l’OBIA i la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat, ha reunit professionals de diferents àmbits per avançar en la prevenció de la violència contra infants i adolescents  

8 de juny de 2026

L’IMAS reuneix persones usuàries de cinc centres de promoció de l’autonomia personal i alumnat del col·legi Sant Vicenç de Paül de Sa Vileta després d’un curs d’intercanvi d’experiències i aprenentatge compartit

4 de juny de 2026

El conseller de Benestar Social i president de l’IMAS, Guillermo Sánchez, ha assistit a la Conferència Sectorial de Serveis Socials, en què s’ha aprovat l’increment del finançament dels serveis socials comunitaris i el nou Pla d’Equipaments 2026-2029

2 de juny de 2026

El centre campaner va ser un dels beneficiaris de la primera convocatòria d’ajudes, mentre continua obert el termini per sol·licitar les subvencions de 2026

29 de maig de 2026

El president de l’IMAS ha assistit al tradicional dinar de germanor entre usuaris i professionals del Centre de Promoció de l’Autonomia Personal, que registra també una xifra rècord de propostes dirigides a la gent gran de la comarca

28 de maig de 2026

El futur centre forma part del major creixement de places residencials públiques impulsat per la institució insular i reforçarà l’atenció a la gent gran al Llevant de Mallorca