La nova residència pública de Pòrtol, referent a Mallorca en l’atenció a persones grans

La presidenta del Consell, Catalina Cladera, i la consellera d’Afers Socials i Esports han visitat avui els primers residents de Son Caulelles, residència gestionada per l’IMAS i construïda seguint el model d’atenció centrada en la persona, cofinançada per les dues institucions i que amplia amb 100 més les places residencials per a persones majors de Mallorca.

La presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, juntament amb la consellera d’Afers Socials i Esports del GOIB, Fina Santiago, la consellera de Drets Socials i presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), Sofia Alonso i la directora insular d’Atenció Sociosanitària, Elsa Herranz, han visitat avui la nova residència Son Caulelles, de Pòrtol, just quinze dies després que aquest centre obrís les portes als primers residents.

Concretament, l’IMAS va posar en marxa la nova residència el passat dia 3 d’octubre i, des de llavors, ja hi han ingressat 17 persones de la llista de dependència, algunes de les quals provenen del seu domicili, mentre que altres s’hi han traslladat des d’altres centres residencials de l’illa per a estar més a prop dels seus familiars.

«Treballam per a posar a l’abast de les persones vulnerables de Mallorca recursos de proximitat, prop del seu entorn personal i comunitari, i dissenyats per a oferir unes cures personalitzades, adaptades a cada usuari seguint els criteris del model d’atenció centrada en la persona. Les persones són al centre de la nostra atenció i, amb la posada en marxa de Son Caulelles, complim amb el compromís de reforçar els serveis públics per a oferir a tothom el que necessita», ha destacat la presidenta del Consell.

Son Caulelles és el darrer equipament públic posat en marxa per a atendre persones grans en situació de dependència a Mallorca. El projecte ha tengut un cost de 8,5 milions d’euros els quals s’han cofinançat per l’IMAS (amb una aportació de 4 milions d’euros) i per la Conselleria d’Afers Socials i Esports (que ha aportat 4,5 milions d’euros) a través del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears. La residència està situada en un solar de 5.400 m2 cedit per l’Ajuntament de Marratxí.

«Aquest és un exemple de col·laboració i corresponsabilitat entre administracions per a millorar la vida de les persones. Per al Consell, les polítiques socials són una prioritat; a través de l’IMAS, hem invertit enguany més de 240 milions d’euros amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes de l’illa», ha conclòs Cladera.

Per la seva part, la consellera Fina Santiago ha defensat el model de construcció i gestió pública impulsat. «Des de fa més de 20 anys, després de la residència de Felanitx, la de Son Caulelles és la primera residència pública construïda i gestionada amb doblers públics. No n’hi hagut cap altra des d’aleshores. Hi ha hagut altres models de cedir terrenys públics i construir i gestionar a la privada a través de la concertació o construcció pública i posterior externalització. Això aplicat en educació ens sorprendria i en la nostra comunitat autònoma ha passat. Aquest Govern, però, ha apostat pels serveis públics: aquesta és la primera que ja funciona i en tenim 9 més, perquè el nostre model és gestió pública per oferir una major qualitat. Des del Govern continuarem lligats a aquesta residència a través de la concertació de 70 places amb l’IMAS destinades a l’atenció de les persones grans en situació de dependència», ha afirmat Santiago.

El batle de Marratxí, Miquel Cabot, s’ha mostrat molt satisfet perquè la residència de Pòrtol entri en funcionament i comenci a atendre persones usuàries. «Estam d’enhorabona tots els marratxiners de tenir una residència pública en el nostre municipi i de veure com entren els primers usuaris. Hem de poar en valor la feina de les tres institucions», ha dit.

La residència Son Caulelles compta amb 100 places i va ser construïda seguint el model d’atenció centrada en la persona. El centre està estructurat en cinc mòduls de convivència de 20 places cada un, que funcionen a manera de llar amb espais similars als d’un domicili, la qual cosa possibilita que els residents gaudeixin d’un ambient més familiar amb la resta d’usuaris del seu grup i els professionals que els atenen.

Les primeres 17 persones que ja viuen al centre han ingressat al mateix mòdul i progressivament s’aniran omplint la resta de mòduls fins a arribar a cobrir la totalitat de les places. El 30% de les places de la residència estan concertades amb la conselleria de Salut, que invertirà 1,2 milions d’euros anuals per a atenció sociosanitària a majors de 65 o de 55 amb discapacitat reconeguda que requereixen cures complexes o rehabilitació i estiguin a l’espera de plaça residencial definitiva o de rebre altres recursos o suports que els permetin tornar a ca seva. La conselleria d’Afers Socials, per la seva banda, destina 1,8 milions d’euros anuals per a finançar l’altre 70% de les places que aniran destinades a persones amb un grau de dependència reconegut.

L’IMAS gestiona Son Caulelles directament amb recursos i personal propi, fet que ha suposat la creació de 114 nous llocs de feina públics. L’immoble disposa de 90 habitacions distribuïdes en tres plantes: 80 són individuals i 10, dobles.  Al soterrani s’hi troben la cuina, la bugaderia i el vestuari de personal. La planta baixa disposa d’una zona d’administració, dos mòduls per a persones residents, una àrea comuna, sala de fisioteràpia i teràpies, i menjador, mentre que a la primera planta hi ha tres mòduls per a residents i menjadors.

Amb aquesta nova residència, Mallorca ja compta amb sis equipaments residencials públics per a persones majors, operatius i gestionats per l’IMAS, i que presten atenció i cures a prop de 900 persones: la Llar d’Ancians, Oms-Sant Miquel i la residència La Bonanova a Palma, Bartomeu Quetglas, a Felanitx i Huialfàs, a sa Pobla. A aquesta xarxa s’incorporarà la residència Miquel Mir d’Inca quan hagin finalitzat les obres de reforma i modernització del centre que disposarà d’altres 40 places residencials i 25 de centre de dia.

Noticies relacionades:

5 de maig de 2025

. El conseller de Benestar Social ha reiterat després de la trobada que Mallorca està al límit de la seva capacitat d’acollida

. El president del Consell ha tornat a reclamar a l’executiu de l’Estat un pla nacional de polítiques migratòries i la intervenció urgent de Frontex per frenar l’arribada de pasteres a l’illa

2 de maig de 2025

El president Guillermo Sánchez i la directora insular de Persones amb Discapacitat han visitat ASPROM, referent en l’atenció a persones amb discapacitat física

30 d’abril de 2025

El conseller Guillermo Sánchez ha detallat les passes seguides per reconduir la situació i garantir l’atenció a les persones usuàries davant la finalització del servei per part de l’entitat que el gestiona

28 d’abril de 2025

Dotada amb 3 milions d’euros i amb vocació de continuïtat anual, la convocatòria sortirà publicada demà en el BOIB i els consistoris interessats la podran sol·licitar a partir d’aquest dimecres

25 d’abril de 2025

El Consell de Mallorca ampliarà el contracte de lloguer d’aquest espai per evitar que cap usuari quedi al carrer després de l’anunci del tancament del centre que gestiona l’entitat

17 d’abril de 2025

El president del Consell de Mallorca ha assistit a una eucaristia oficiada pel bisbe Taltavull en aquest centre de la Xarxa Pública d’Inclusió Social que l’IMAS gestiona a Mallorca

15 d’abril de 2025

El president del Consell, el president de l’IMAS i representants de la Fundació ”la Caixa” i CaixaBank visiten el centre per conèixer de primera mà les actuacions previstes per millorar l’atenció

 

 

27 de març de 2025

Enguany per primera vegada es reconeixerà el talent dels joves investigadors que, com la resta d’entitats i professionals de l’àmbit, podran presentar les seves candidatures des de demà i fins dia 15 de maig  

 

 

26 de març de 2025

El presidente Galmés ha visitado el centro de promoción de la autonomía personal que el IMAS gestiona en Petra y que desde principios de febrero funciona a pleno rendimiento

 

26 de març de 2025

El president Galmés ha visitat el centre de promoció de l’autonomia personal que l’IMAS gestiona a Petra i que des de principis de febrer es troba a ple rendiment 

 

20 de març de 2025

El programa Reactiva té com a objectiu principal millorar l’ocupabilitat de les persones demandants d’ocupació

19 de març de 2025

El president Galmés ha explicat que s’han destinat 150.000 € per cobrir despeses d’allotjament residencial temporal de persones amb discapacitat per al descans o conciliació familiar