La consellera de Benestar i Drets Socials i presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), Margalida Puigserver, ha presentat les dades del primer recompte de persones sense sostre que s’ha dut a terme a Mallorca amb l’objectiu de tenir una visió més concreta del nombre i la situació de les persones que viuen permanentment al carrer a la nostra illa. A la roda de premsa també hi han assistit els representants de les diferents entitats de la Xarxa d’Inserció Social que han col·laborat amb el recompte, Catalina Mateu (Càritas), Dolça Feliu (Creu Roja Balears), Mercè Borràs (Ajuntament de Palma), i Lluís Ballester (UIB), així com també la directora insular d’Inclusió Social, Teresa Vallespir.
L’estudi realitzat el 2015 ha conclòs que hi ha un total de 156 persones que viuen de manera permanent al carrer, de les quals 131 es localitzen a Palma, 4 a Son Banya, i la resta a diferents municipis de Mallorca. En aquest sentit, la consellera ha explicat que cal tenir en compte que en algunes preguntes no es disposa del 100% de les respostes ja que alguns dels entrevistats es mostraven reticents a contestar o bé no disposaven de la informació necessària per respondre, com és el cas de les quatre persones que viuen a Son Banya a les quals es va poder entrevistar.
Puigserver ha manifestat que «l’obtenció i anàlisi de les dades de l’estudi ens servirà per seguir treballant, a través del Pla de Lluita Contra la Pobresa, impulsat durant la present legislatura, en la millora de les condicions en què viuen les persones que desgraciadament no disposen d’una llar on viure». La consellera també ha apuntat que «amb les dades resultants d’aquest primer estudi, des de l’IMAS podrem afinar el nucli d’actuació per tal de pal·liar la xacra que pateixen les persones sense sostre».
La presidenta de l’IMAS ha finalitzat agraint la col·laboració a totes les persones voluntàries, així com també a les entitats i institucions participants en l’estudi (Càritas, Creu Roja Balears, Ajuntament de Palma i UIB).
Dades de l’estudi de 2015:
D’acord amb l’estudi, el primer d’aquestes característiques a Mallorca, s’han comptabilitzat un total de 156 persones que viuen permanentment al carrer, 131 d’elles a Palma, 4 a Son Banya, i la resta a diferents municipis de Mallorca. Pel que fa al seu perfil, 132 són homes mentre que, per franja d’edat, la gran majoria (77) té entre 40 i 59 anys, seguits dels que oscil·len entre els 20 i els 39 anys (41).
En quant a la nacionalitat, només s’ha pogut contrastar la informació amb un total de 96 persones, de les quals 54 són espanyoles, 28 de països de la Unió Europea, 10 d’algun país africà, i 3 d’Amèrica Llatina. Igualment, la majoria només compten amb els estudis obligatoris, mentre que 11 asseguren haver cursat estudis universitaris.
Pel que fa a les condicions en les que viuen, quasi la meitat (73) estan en grup al carrer i presenten unes condicions d’higiene dolenta, així com un mal aspecte físic (76). Igualment, un total de 116 persones tenen alguna discapacitat física visible i, en un primer cop d’ull, 61 presenten símptomes de patir problemes d’alcoholisme.
Finalment, només 90 de les 152 persones accedeixen a contestar des de quan viuen al carrer i, la majoria d’ells (56), asseguren que hi pernocten de manera continuada des dels darrers cinc anys (entre 2010-2015). Per altra banda, dels 119 que expliquen el motiu pel qual s’han vists obligats a dormir al carrer, 67 asseguren que és per manca de feina i doblers, mentre que 17 ho atribueix al consum de drogues o alcohol. Igualment, només 36 persones asseguren haver tengut contacte amb qualque membre de la família durant el darrer mes, mentre que 20 fa cinc anys o més que no s’hi relacionen, i 25 reconeix que ha passat entre 1 i 5 anys des del seu darrer contacte amb un familiar.
Estudi de 2017:
Just abans de la roda de premsa, les diferents entitats de la Xarxa d’Inserció Social s’han reunit a la sala de juntes del Consell de Mallorca per tal de preparar un nou recompte de cara al proper mes de març de 2017 amb l’objectiu d’analitzar la possible evolució de les persones que viuen de manera permanent al carrer.
En aquest sentit, el passat dimecres 26 d’octubre, la consellera Puigserver informà a l’Assemblea de Batles i Batlesses de Mallorca dels resultats de l’estudi de 2015 i del projecte d’estudi de 2017, el qual es durà a terme amb l’ajuda dels serveis socials de tots els municipis de l’illa.
Artà, Campos, Llucmajor, Santa Maria, Muro i Pollença han signat avui amb la institució insular un acord pioner que garanteix la sostenibilitat dels seus centres residencials i repercutirà en el finançament de 256 places
El projecte, cofinançat amb fons europeus, permetrà oferir 52 places noves adaptades al nou model residencial
El president de l’IMAS ha insistit avui que Mallorca acull deu vegades més dels que pot assumir i alerta que el repartiment estatal posarà en risc la qualitat de l’atenció
Les xerrades, que es duen a terme cada primer i tercer dilluns de mes, són obertes i no requereixen inscripció prèvia
Un acord dotat amb 11,5 milions d’euros per millorar l’atenció a les persones grans i optimitzar l’ús dels recursos públics
La gestió centralitzada de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència agilitarà l’ocupació de places i millorarà la transparència
Més de 80 estudiants han fet pràctiques a l’IMAS el curs 2024-2025 gràcies a un protocol nou que reforça la qualitat i l’impacte formatiu
Només en els primers quinze dies d’agost han arribat 36 menors estrangers no acompanyats, una xifra que supera la de tot el mes d’agost de l’any passat.
Aquest recurs nou reforça la xarxa d’atenció residencial que el Consell de Mallorca està ampliant i modernitzant aquesta legislatura
L’IMAS aplica la pujada del preu per plaça acordada amb les entitats i sindicats, amb efectes retroactius a gener de 2025 i una millora salarial de fins a 4.000 € per treballador
El conveni preveu tallers, sessions i activitats preventives impartides per alumnat de grau, per promoure hàbits saludables entre la gent gran