Un total de 4.621 persones han participat en el procés de diagnòstic de la situació de la infància i l’adolescència a Mallorca que elabora la Direcció Insular d’Infància i Família de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) amb l’objectiu de conèixer la realitat del col·lectiu a l’illa. Aquest servirà de base per elaborar el primer Pla Insular d’Infància i Adolescència de Mallorca (PIAM).
En la tercera sessió plenària de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de Mallorca (OIAM), que ha tingut lloc avui, l’equip que du a terme l’estudi ha explicat que, per comptar amb una informació el més fidel possible, s’han elaborat quatre tipus d’enquestes: a infants i adolescents d’entre 10 i 17 anys (1.329); a famílies, per recollir informació sobre infants de 0 a 11 anys (3.145); a personal tècnic del Govern, del Consell i dels ajuntaments (115), i a entitats relacionades amb la infància i l’adolescència (32).
L’informe final, que es presentarà el primer trimestre de 2022, donarà a conèixer la informació recollida sobre les carències, els recursos i les oportunitats dels agents socials que afecten la infància i l’adolescència, i analitzarà la situació dels diferents grups d’infants i adolescents tenint en compte la mesura i les formes en què són satisfetes les seves necessitats i els seus drets. A partir d’aquí, determinarà propostes d’acció segons les mancances que s’hagin detectat en els diferents àmbits d’estudi, que van des de la salut, l’educació, els serveis socials o la família fins al medi ambient, els mitjans de comunicació o la mobilitat i el transport.
A l’espera de les conclusions finals, els experts han detectat algunes qüestions que els han cridat l’atenció. Com ara, que hi ha acord en què els espais de participació per a joves no abunden i es consideren necessaris. De l’estudi es desprèn també que la majoria dels infants i adolescents enquestats consideren que l’impacte de la COVID no ha suposat grans canvis respecte de diferents àmbit relacionats amb el seu dia a dia.
Per últim, es detecten diferències entre sexes pel que fa als centres educatius. Els nins demanden, per ordre, més orientació professional i laboral, espais d’esbarjo i activitats lúdiques. Per la seva banda, les nines troben a faltar més educació emocional, educació sexual i perspectiva feminista
La directora insular d’Infància i Família, Mari Ángeles Fernández, ha explicat que «la finalitat és tenir una radiografia minuciosa de la situació en què es troba la infància i l’adolescència de l’illa per, d’aquesta manera, poder articular polítiques efectives que donin resposta a les necessitats específiques detectades en els diferents àmbits relacionats amb el col·lectiu».
A més, a proposta d’UNICEF, durant el Ple de l’OIAM, que reuneix representants d’institucions públiques – com ara la Conselleria d’Educació, Afers Socials, Salut, l’Oficina de Defensa del Menor o la Direcció Insular de Participació i Joventut del Consell que s’ha incorporat avui-, col·legis professionals i agents socials relacionats amb la matèria, així com partits polítics amb representació al Consell, s’ha aprovat una declaració institucional en defensa dels drets de tots els infants i adolescents en l’àmbit dels mitjans de comunicació.
El contingut del text i tota la informació sobre aquest organisme i les diferents iniciatives i projectes que du a terme es poden consultar en el web https://www.observatoridelainfanciamallorca.net.
L’OIAM és un òrgan col·legiat i d’assessorament i un espai de participació per a tots els agents socials vinculats a l’àmbit de la infància i l’adolescència de Mallorca. Consta d’una comissió permanent que s’encarrega d’executar les decisions que es prenen en les sessions plenàries i coordina les reunions i tasques dels grups de treball encarregats d’estudiar accions concretes, com són, actualment, el grup de treball sobre el tracte de la infància als mitjans de comunicació i un altre sobre participació i la perspectiva de gènere a la infantil.
Guillermo Sánchez, presidente del IMAS y conseller de Bienestar Social, denuncia que, pese a reconocer la gravedad de la situación migratoria, el Gobierno de España solo ha aprobado un procedimiento administrativo para atender a adultos y ha dejado fuera a los niños, niñas y adolescentes migrantes no acompañados, agravando la saturación del sistema de protección de Mallorca.
Con una inversión de 13,6 millones de euros, se garantiza el aumento hasta las 18.400 horas mensuales, lo que significará 654.000 horas de atención hasta 2028 y que se llegue a usuarios de 37 municipios de Mallorca
Artà, Campos, Llucmajor, Santa Maria, Muro y Pollença han firmado hoy con la institución insular un acuerdo pionero que garantiza la sostenibilidad de sus centros residenciales y repercutirá en la financiación de 256 plazas
El proyecto, cofinanciado con fondos europeos, permitirá ofrecer 52 nuevas plazas adaptadas al nuevo modelo residencial
El presidente del IMAS ha insistido hoy que Mallorca acoge diez veces más de los que puede asumir y alerta que el reparto estatal pondrá en riesgo la calidad de la atención
Los encuentros, que se llevan a cabo cada primer y tercer lunes de mes, son abiertos y no requieren inscripción previa
Un acuerdo dotado con 11,5 millones de euros para mejorar la atención a las personas mayores y optimizar el uso de los recursos públicos.
La gestión centralizada de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència agilizará la ocupación de plazas y mejorará la transparencia.
Más de 80 estudiantes han hecho prácticas en el IMAS en el curso 2024-2025 gracias a un nuevo protocolo que refuerza la calidad y el impacto formativo
Solo en los primeros quince días de agosto han llegado 36 menores extranjeros no acompañados, una cifra que supera a la de todo el mes de agosto del año pasado.
Este nuevo recurso refuerza la red de atención residencial que el Consell de Mallorca está ampliando y modernizando esta legislatura
El IMAS aplica la subida del precio por plaza acordada con las entidades y sindicatos, con efectos retroactivos a enero de 2025 y una mejora salarial de hasta 4.000 € por trabajador
El convenio prevé talleres, sesiones y actividades preventivas impartidas por alumnado de grado con el objetivo de promover hábitos saludables entre las personas mayores