El Govern espanyol aprova el decret d’ensenyament que regula per primera vegada l’educació de 0 a 3 anys

El passat 2 de febrer del 2021 el Consell de Ministres va aprovar el reial decret que regularà els ensenyaments mínims de l’Educació Infantil ( cicle de 0-3 anys).

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el reial decret pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments mínims de l’Educació Infantil, que entrarà vigor el pròxim curs i que dota de caràcter educatiu al primer cicle de 0-3 anys.

“Per primera vegada, s’aborda l’educació de 0 a 3 anys amb caràcter educatiu i no sols assistencial o de cures. S’aborda aquesta etapa de la formació com una etapa vital en el desenvolupament formatiu i acadèmic dels nens”, ha assenyalat la portaveu del Govern, Isabel Rodríguez, durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.

El text inclou la gratuïtat del segon cicle i la seva progressiva extensió al primer, i prioritza l’accés de l’alumnat en situació d’exclusió.

 

Avança cap a la gratuïtat del cicle 0-3 anys:

Com succeeix actualment, tota l’Educació Infantil tindrà caràcter voluntari i s’ordena en dos cicles: el primer, que comprèn fins als 3 anys, i el segon, de 3 a 6 anys.

Aquest segon cicle serà gratuït, atès que això s’emmarca en el pla que haurà d’establir el Govern, en col·laboració amb les Administracions educatives, i en el marc de la nova Llei educativa (LOMLOE), l’objectiu de la qual és “la progressiva implantació del primer cicle mitjançant una oferta pública suficient i a l’extensió de la seva gratuïtat”, prioritzant a més l’accés de l’alumnat en situació de risc de pobresa i exclusió social i la situació de baixa taxa d’escolarització.

Aquest reial decret també està immers en la “voluntat” del Govern, ha dit Rodríguez, “d’avançar en la democratització i la igualtat en l’accés” a l’educació dels nens de 0 a 3 anys. “Avui és una realitat que no totes les famílies poden accedir a aquesta formació”, ha admès la portaveu, qui recorda que ja s’ha fet un primer esforç, amb una inversió de més de 670 milions, incorporats en el pla de recuperació, per a la creació en els pròxims anys de 65.000 places públiques noves.

Respecte al temps perquè les places de 0 a 3 anys siguin gratuïtes, la ministra no ha fixat terminis i recorda que les competències estan delegades en les comunitats.

 

Hi haurà un currículum per a aquesta etapa:
A partir d’aquests ensenyaments mínims, les administracions educatives de les comunitats autònomes, en l’exercici d’aquestes competències, establiran el currículum per a aquesta etapa d’educació infantil

Segons Europa Press, que ha tingut accés a l’última versió del text, el reial decret estableix els objectius, les competències clau i les competències específiques que hauran d’adquirir els nens durant aquesta etapa. També recull els criteris d’avaluació, els sabers bàsics (coneixements, destreses i actituds que constitueixen els continguts propis d’una àrea i l’aprenentatge de la qual és necessari per a l’adquisició de les competències específiques) i les situacions d’aprenentatge (activitats que impliquen el desplegament per part de l’alumnat d’actuacions associades a competències clau i competències específiques, i que contribueixen a l’adquisició i desenvolupament de les mateixes).

Entre els objectius, els nens fins als 6 anys hauran de “conèixer el seu propi cos i el dels altres”, “desenvolupar les seves capacitats emocionals i afectives”, “exercitar-se en l’ús de l’empatia i la resolució pacífica de conflictes, evitant qualsevol tipus de violència”, “desenvolupar habilitats comunicatives en diferents llenguatges i formes d’expressió” o “promoure, aplicar i desenvolupar les normes socials que fomenten la igualtat entre homes i dones”.

La finalitat de l’Educació Infantil, segons el text, és “contribuir al desenvolupament integral i harmònic de l’alumnat en totes les seves dimensions: física, emocional, sexual, afectiva, social, cognitiva i artística, potenciant l’autonomia personal i la creació progressiva d’una imatge positiva i equilibrada de si mateixos, així com a l’educació en valors cívics per a la convivència”.

 

Continguts organitzats en tres àrees:
Els continguts d’Infantil s’organitzen en les àrees denominades ‘Creixement en harmonia’; ‘Descobriment i exploració de l’entorn’; i ‘Comunicació i representació de la realitat’. En cada àrea, es proposen unes competències específiques comunes per als dos cicles de l’etapa.

Respecte a l’avaluació, el text incideix en què serà global, contínua i formativa, i l’observació directa i sistemàtica constituirà la tècnica principal del procés d’avaluació.

Dins de l’àrea de ‘Creixement en harmonia’, s’indica que en aquesta edat “es produeix el descobriment de la sexualitat i s’inicia la construcció sexual i de gènere, sense distinció entre ambdues”.

“Tota interacció amb el personal educador orienta i modela en gran manera al nen i la nena, ja que tendeix a imitar i reproduir les estratègies relacionals de les persones adultes que els envolten; per això és imprescindible identificar i erradicar, si és el cas, els possibles mecanismes de discriminació oculta que puguin persistir en l’entorn escolar”, afegeix.

D’altra banda, també en Educació Infantil els nens podran cursar ensenyaments de religió, que s’inclouran en el segon cicle, i que tindrà caràcter voluntari, com estableix actualment la Llei.

Segons van confirmar a Europa Press fonts del departament que dirigeix Pilar Alegría, el que es preveu és que la resta de reials decrets d’Ensenyaments Mínims vagin a Consell de Ministres en aquest pròxim mes de febrer.
 

Notícies OIAM relacionades:

4 de desembre de 2025

 Del 26 al 28 de desembre, tindrà lloc al Palau del Consell de Palma, l’activitat gratuïta de teatre infantil «Els músics de Bremen».

4 de desembre de 2025

Del 20 al 28 de Desembre, al Centre Cultural de la Misericòrdia es duran a terme contacontes i tallers infantils. 

3 de desembre de 2025

Des de la Direcció Insular d’Esports es posa en marxa per dotzè any consecutiu, la XII EDICIÓ CURSES SERRA DE TRAMUNTANA.

 

 

1 de desembre de 2025

Els dies 9 i 10 de desembre es celebra el II Congrés organitzat per l’IMAS a l’Auditòrium d’Alcúdia.

24 de novembre de 2025
En col·laboració amb la Fundació Monti-Sion Solidària.
19 de setembre de 2025

Gaudeix d’experiències esportives gratuïtes de juliol a setembre de 2025.

10 de setembre de 2025

Des del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca us convidam a participar a la II Jornada de Mobilitat Sostenible el dissabte 20 de setembre, que es durà a terme als pàrquings de la Llar de la Infància (carrer General Riera, 113) i a la Llar de la Joventut (carrer General Riera, 111) de Palma.

30 de juliol de 2025

El Pla Nacional sobre Drogues defineix un sistema d’indicadors clau per a l’avaluació de la situació global. Els indicadors s’agrupen en quatre grans àrees: adolescents, consum en adults, consum problemàtic i addicció, i altres indicadors.

23 de juny de 2025

El passat 20 de juny es va dur a terme la primera sessió del 2025 del ple de l’OIAM.

12 de juny de 2025

La Direcció Insular de Joventut del Consell Insular organitza la conferència de Salut Mental en la Joventut ”Trastorns de conducta en adolescents” que tindrà lloc el dimecres 18 de juny de 18.00 a 19.45 hores en el Col·legi Oficial de Metges de les illes Balears.

9 de maig de 2025

La Direcció Insular de Joventut del Consell Insular organitza la conferència de Salut Mental en la Joventut “La solitud no desitjada” que tindrà lloc el dimecres 14 de maig de 18.00 a 19.45 hores en el Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears.

2 de maig de 2025

Un nou estudi actualitza el coneixement sobre els centres d’acolliment residencial per a infants i adolescents dins el sistema de protecció a Espanya. Basat en una tipologia consensuada amb les Comunitats Autònomes, analitza l’estructura, els programes i la normativa dels centres, aportant dades detallades per territori (els de Mallorca integrat a la les Illes Balears).

Els resultats ofereixen una visió integral del sistema, permetent avaluar-ne la transformació cap a la desinstitucionalització i el compliment de les noves estratègies de millora. L’estudi aposta per un model de centres petits i integrats a la comunitat, d’acord amb els estàndards internacionals i nacionals.