L’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) destinarà els pròxims dos anys 4.331.220 € per intensificar el seguiment dels acolliments, les adopcions i l’atenció a les famílies que es troben en situació de risc. La institució insular ha incrementat en prop d’un 40% el pressupost assignat a aquests tres serveis que per primera vegada estaran concertats amb dues entitats de reconegut prestigi i àmplia experiència en l’àmbit.
«La família és la base de la societat, treballam intensament per evitar situacions de desemparament però quan passa, volem ser el suport de totes les parts. Les famílies acollidores són el gran valor de l’IMAS. Persones que tenen cura, eduquen i es bolquen en la criança d’infants que provenen de situacions molt complicades. I les famílies adoptives, igual. Tenim el deure i volem estar al seu costat per ajudar-les a oferir als nins i nines un entorn el més normalitzat possible», ha explicat la presidenta de l’IMAS, Sofia Alonso.
L’IMAS ha concertat amb Intress la gestió del servei de suport a famílies acollidores i el de seguiment dels processos pre i postadoptius, uns programes que fins ara es prestaven a través de contractes de durada anual. «Aquest concert a dos anys, prorrogable a dos més, donarà estabilitat a l’atenció que reben les persones que ara mateix en fan ús i, a més, incrementa el número de professionals que els atenen i els perfils per donar una resposta més acurada a les necessitats que se’ns plantegen», ha dit Alonso.
En concret, el concert garanteix el seguiment a 342 infants acollits de manera permanent a Mallorca (277 en família pròpia i 65 en la modalitat Niu, en família aliena). Com a novetat, el nou concert ofereix teràpia familiar individualitzada amb psicòlegs i psicomotricistes així com acompanyament en les visites amb les famílies biològiques.
Intress s’encarrega també del seguiment de 40 casos de guardes amb finalitat adoptiva i a través del servei d’atenció postadopció, oferint orientació i assessorament personalitzats a 149 infants adoptats per ajudar a les famílies a fer front a les necessitats que plantegen la criança i l’educació. Un servei públic i gratuït per a les famílies que fins ara es donava a les adopcions nacionals però que amb el concert s’estén també a les internacionals.
En total, l’IMAS dedicarà els pròxims dos anys 2.484.444,42 € en aquests tres programes formats per un equip multidisciplinari de professionals en psicologia, pedagogia i treball social amb experiència en l’àmbit de l’acolliment i adopció que, a més, ofereixen atenció telefònica garantida les 24 hores.
D’altra banda, i amb l’objectiu de treballar tant amb els joves com amb els seus progenitors la millora de les habilitats parentals per evitar situacions de desemparament o exclusió social sense la necessitat de separar l’entorn familiar, l’IMAS ha concertat amb el GREC el programa d’intervenció familiar en el domicili.
«Amb aquests programes que concertam durant 4 anys reconeixem els drets de tots el nins i nines a viure en família, un dret reconegut per la Convenció dels Drets de la Infància», ha dit la directora insular d’Infància i Família, Mari Ángeles Fernández. A més, com als casos anteriors, «l’augment de la inversió en cad servei permetrà ampliar la jornada laboral del personal auxiliar i de direcció, i, en aquest cas concret, incrementar de 15 a 19 el nombre d’educadors socials que atenen els infants de famílies amb declaració de risc de Mallorca», i ha afegit que «ampliam la ràtio a 1 educador social per a cada 6 famílies i, a més, hem incorporat altres 2 per al programa d’intervenció socioeducativa per a menors infractors», ha conclòs la responsable de l’àrea d’Infància i Família. Aquests treballen amb 90 persones menors d’edat que poden veure perjudicat el seu desenvolupament personal, familiar, social o educatiu, el seu benestar o drets, a conseqüència de circumstàncies, carències o conflictes familiars, socials o educatius.
L’IMAS dedicarà fins a finals del 2024 prop 1.850.000€ en la intervenció psicoterapèutica que es du a terme dins del mateix domicili i durant un període d’entre sis mesos i dos anys.
Els responsables de les dues entitats signants han destacat «per primera vegada som pioners a Balears en l’acció concertada amb una administració molt especial perquè fa feina amb persones menors d’edat i, a més, en situació vulnerable. Firmar la continuïtat del servei dona continuïtat, estabilitat i es garanteix l’atenció».






«Familias que cambian vidas. Vidas que cambian familias» recoge los testimonios de niños y niñas del Consejo de la Infancia y la Adolescencia del IMAS que, con motivo del Día Internacional de las Familias, dan voz a la necesidad de sentirse acompañados, escuchados y queridos dentro de un entorno familiar.
La jornada, celebrada en el marco del Día Internacional de las Familias, ha servido para compartir propuestas y reflexiones para construir una Mallorca más inclusiva y respetuosa con los derechos de la infancia y la adolescencia
El presidente Galmés y el alcalde Miquel Porquer han formalizado hoy el acuerdo en el mismo centro residencial
El IMAS impulsa la creación de mesas de expertos para abordar la soledad no deseada, la prevención del maltrato y la atención centrada en la persona
Esta subvención garantiza la viabilidad de más de 250 plazas y asegura la sostenibilidad y el buen funcionamiento de los centros
El presidente del IMAS ha asistido al último taller de cocina tradicional y saludable que recupera recetas mallorquinas y las adapta a las necesidades nutricionales de las personas mayores
El presidente Galmés ha participado en una jornada marcada per la convivencia, el trabajo compartido y el papel activo de la gente mayor en los centros del IMAS
El presidente Galmés ha asistido a la definición de la propuesta seleccionada del concurso de ideas para ampliar este centro público del IMAS, que duplicará las plazas residenciales en Sa Pobla con una inversión de 6,8 miliones de euros
El conseller de Benestar Social ha asistido a esta jornada en la que los usuarios de este Centro de Promoción de la Autonomía Personal y del grupo de memoria de Sant Joan han intercambiado experiencias y vínculos
La vicepresidenta del IMAS, el director insular de Emergències la directora insular de Atenció Sociosanitària han asistido a esta demostración del trabajo que hacen el tándem bomberos y perros de búsqueda
El IMAS distribuirá una guía informativa con pautas prácticas a todos los ayuntamientos para facilitar la atención a la ciudadanía y eliminar barreras
El 100 % de lo que recauden los equipos se destina a financiar proyectos solidarios y sanitarios de la Fundación Sant Joan de Déu