El Consell de Mallorca, a través de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), i el Govern de les Illes Balears, mitjançant la Conselleria d’Afers Socials i Esports, han signat avui amb els 40 municipis de Mallorca i la Mancomunitat del Pla els convenis que defineixen les partides pressupostàries per finançar els serveis socials municipals de 2022, 2023 i 2024.
L’aportació total que es destinarà a desenvolupar el conjunt dels serveis socials comunitaris bàsics (SSCB) en l’àmbit local serà de 56.496.319 €, 26.980.604 € dels quals els aporta l’IMAS i els 29.515.715 € restants, la Conselleria d’Afers Socials i Esports.
La presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, juntament amb la consellera d’Afers Socials i Esports del GOIB, Fina Santiago, i la consellera de Drets Socials i presidenta de l’IMAS, Sofia Alonso, han formalitzat avui la signatura dels convenis amb els batles i batlesses dels ajuntaments mallorquins i amb la presidenta de la Mancomunitat Pla.
«Amb aquesta aposta ferma per reforçar els serveis públics i signant amb els ajuntaments convenis pels pròxims tres anys, donam estabilitat financera als serveis socials municipals i al mateix temps incrementam els recursos perquè puguin invertir, ampliar o millorar uns serveis que han estat fonamentals en pandèmia i que ho tornen a ser ara per cobrir les necessitats derivades de la guerra d’Ucraïna i que afecta a una gran part de la ciutadania» ha explicat Cladera.
Així, per a la consellera Fina Santiago «és important el pas que hem fet el Consell i el Govern d’estabilitzar amb aquest conveni de tres anys els espais d’atenció a les persones, no només d’estabilitat temporal i administrativa sinó d’increment pressupostari». La consellera ha destacat que la funció dels batles: «no només és atendre les persones sinó que fan una funció en democràcia que és fonamental: lluitar contra les desigualtats socials i compensar-les. El serveis socials estan dissenyats per això, i fonamentalment els comunitaris,perquè són els serveis de primera proximitat. Aquest quaranta anys de democràcia, de serveis socials, hem vist una evolució molt important en l’atenció de serveis socials. Qualsevol de nosaltres pot anar a serveis socials sense tenir l’estigma que va a un espai on s’atenen persones pobres, perquè tots tenim un padrí o una mare amb dependència, un fill amb discapacitat, una situació de vulnerabilitat econòmica sobrevinguda. Per això els serveis socials han fet democràcia i han democratitzat també les relacions d’ajuda»
Enguany, cal destacar que aquests doblers serviran també per a incrementar de manera progressiva els i les professionals dels serveis socials municipals, ja que hauran d’augmentar dels dos actuals (un treballador social i un educadors social) per cada 7.500 habitants a dos per cada 5.000 el 2024. La Conselleria d’Afers Socials ja va establir en el darrer Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics que el compliment d’aquestes ràtios seria condició per a rebre la inversió.
A l’acte, que s’ha duit a terme a la Sala de Plens del Consell de Mallorca, hi han assistit també la vicepresidenta segona de l’IMAS, Magdalena Gelabert, el director general de Planificació, Equipaments i For,mació, Juan Manuel Rosa, i Àngels Candel, directora insular de Suport Territorial, departament encarregat de gestionar i distribuir el pressupost dels convenis, que, per primera vegada, tenen una vigència de tres anys. Això suposa més estabilitat per als ajuntaments, els quals saben amb quina aportació compten i poden planificar millor els seus serveis.
«Donam continuïtat i garantim uns serveis fonamentals per als ciutadans i ciutadanes de Mallorca. La nostra prioritat és treballar per a millorar l’atenció i el benestar de les persones amb dependència, de les que travessen moments complicats i estan en risc d’aïllament o exclusió social. Cada persona importa. Aquest és el sentit de la nostra feina», ha destacat la presidenta de l’IMAS.
Dels 56,4 milions d’euros que distribuirà l’IMAS entre tots els municipis de Mallorca, la Conselleria d’Afers Socials i Esports n’aportarà 8.944.644,54 € el 2022 i un 15 % més el 2023 i el 2024, per la qual cosa arriben als 10.285.535,37 € cada any. Per la seva banda, l’IMAS en destinarà 12.616.730,72 per a 2022 i la mateixa quantitat de 7.181.936,85 € per als anys 2023 i 2024.
La distribució d’aquesta partida es fa segons les necessitats específiques de cada consistori, per tal de garantir la mateixa qualitat en el servei independentment del lloc de residència de les persones usuàries. L’aportació es distribueix tenint en compte el factor poblacional; en particular, el nombre de persones majors de 85 anys i menors de 14 que hi ha als diferents municipis, així com el nombre d’expedients amb els quals es treballa i el d’usuaris atesos pels serveis socials locals.
Aquest finançament contribuirà a cobrir les despeses derivades tant de les intervencions individuals-familiars dels professionals com del treball comunitari, i a millorar les instal·lacions dels centres dels serveis socials comunitaris per tal que siguin espais accessibles i que garanteixin la intimitat dels usuaris.
A aquesta aportació per als SSCB se suma als 3,9 milions d’€ que l’IMAS aporta amb convenis de serveis especialitzats per a noves contractacions, programes de suport psicosocial per a la infància i l’adolescència, i accions de prestacions econòmiques pròpies de l’IMAS per a situacions d’atenció prioritària i d’urgent necessitat. Una quantitat que s’ha vist incrementada de manera excepcional els darrers anys amb fons provinents dels romanents del Consell de Mallorca per a fer front a les necessitats derivades de la crisi sanitària.



El volumen, financiado por la institución insular y coordinado por la catedrática Carmen Orte y la doctora Marga Vives, ofrece herramientas prácticas para detectar y prevenir el edadismo en los centros residenciales
Más de un centenar de personas usuarias y todo el equipo del centro gestionado por el IMAS viven una semana llena de actividades para conmemorar el aniversario
El protocolo firmado entre el IMAS y el Consorcio de Recursos Sociosanitarios permite avanzar en el proyecto que ampliará significativamente el espacio actual y reforzará la red pública de atención a la dependencia en la zona norte de Mallorca.
La entidad ha presentado hoy un modelo pionero de atención integral que dispondrá de 12 nuevas plazas residenciales y 12 de centro de día concertadas por el IMAS
El proyecto quiere identificar, difundir y realzar las iniciativas de éxito desarrolladas por los servicios sociales comunitarios básicos de Mallorca
La Guía para la prevención y el primer abordaje de la conducta suicida y el Protocolo de prevención y atención a la conducta autolítica apoyan a los equipos que trabajan con niños y adolescentes tutelados y se enmarcan en el Plan Insular de Infancia y Adolescencia y lo PARMA
La vicepresidenta del IMAS y Salud Pública han recordado la importancia de la «prevención» durante la administración de la vacuna en la residencia La Bonanova
El presidente del IMAS lamenta que el secretario de Estado de Juventud e infancia y el delegado del gobierno en las Islas siguen sin ofrecer ningún tipo de solución ante la crisis migratoria
El servicio de protección de menores del Consell de Mallorca atiende a 463 menores migrantes no acompañados, más de diez veces por encima de su capacidad
La iniciativa forma parte de la estrategia de la institución insular para lograr una Mallorca sin barreras y una sociedad más inclusiva
El SAI-DIC arranca con 100 plazas y un equipo multidisciplinario que ofrecerá intervención personalizada dentro de los hogares de toda la isla
La sección de Promoción de la Autonomía Personal del IMAS inicia el curso con más participantes que nunca, coincidiendo con el Día Internacional de las Personas Mayores
La actividad, que se enmarca dentro de los actos organizados por el Día Internacional de las Personas Sordas, ha contado con el apoyo de bucles magnéticos y del Servicio de Intérpretes de Lengua de Signos