L’IMAS referma la necessitat d’incloure la perspectiva d’infants i joves a les primeres jornades sobre «Ciutats Amigues de la Infància»

La presidenta Catalina Cladera ha posat en valor l’aliança entre Consell, municipis i Unicef perquè «tot Mallorca sigui una Illa Amiga de la Infància»

Promoure ciutats i municipis que comptin amb entorns segurs i protectors per a la infància, serveis de proximitat i que fomentin la participació infantil i adolescent. Aquest ha estat l’eix que ha centrat la I Jornada sobre prevenció i intervenció comunitària «Ciutats Amigues de la Infància i Plans Locals d’Infància i Adolescència», organitzades per l’àrea de Prevenció Comunitària i Suport Territorial de l’IMAS.

«El treball comunitari i en xarxa ens permet estendre la mirada global en infància i adolescència a tota l’illa i fer que Mallorca sigui una illa amiga de la infància. Per això, és important compartir l’impuls del Consell en prevenció i participació dels joves i adolescents a través de l’IMAS, amb tots els ajuntaments i amb experts d’altres comunitats, de la mà d’entitats de promoció i defensa dels drets de la infància com és Unicef», ha dit la presidenta del Consell, Catalina Cladera, durant la inauguració de la trobada.

Més d’un centenar de professionals dels serveis socials municipals i d’entitats han assistit avui a aquesta jornada que s’ha celebrat després que IMAS i Unicef signassin un conveni per fomentar el programa de «Ciutats Amigues de la Infància» entre els ajuntaments del l’illa. En el marc d’aquest acord, la institució insular desenvolupa una tasca de sensibilització, promoció i suport amb els consistoris perquè incorporin la perspectiva del jovent en les seves polítiques i s’erigeixin en «ciutats amigues».

«Per a Unicef Balears aquestes primeres jornades són una gran oportunitat per propiciar una trobada entre els municipis i generar un espai per a la reflexió, l’intercanvi i la visibilitat de bones pràctiques de les administracions locals que fan feina sota la perspectiva dels drets de la infància», ha dit la presidenta de la delegació balear d’Unicef, Mercedes del Pozo.

En la mateixa línia s’ha pronunciat la consellera de Drets Socials i presidenta de l’IMAS, Sofia Alonso, en la clausura de la jornada, «introduir la perspectiva de la infància i l’adolescència ha de ser prioritari en totes les polítiques que es duen a terme des de les administracions, sobretot des de les locals, que són les més properes» i , ha afegit, «només donant veu al més joves i animant tots els municipis de Mallorca a escoltar-los aconseguirem la Mallorca que volem; inclusiva, participativa i integradora».

Alonso ha destacat «el paper fonamental del personal tècnic dels ajuntaments en el desenvolupament de la participació de la infància i l’adolescència». Precisament durant la trobada, professionals de la xarxa de “Ciutats Amigues de la Infància” de Mallorca, com ara Santanyí, Calvià, Palma, Felanitx i Inca han explicat les iniciatives que es duen a terme als consistoris per implicar i garantir els drets dels més joves en les seves polítiques locals.

També, infants i adolescents que participen en els diferents consells de la infància de Calvià, Binissalem, Felanitx, Santanyí, Palma i Sa Pobla han aportat la seva visió sobre la realitat que viuen i han reivindicat el dret de ser escoltats.

En aquesta línia, la presidenta Cladera ha destacat que «la necessitat d’escoltar la veu dels infants. L’IMAS va ser pioner en crear òrgans de participació dels més joves amb la posada en marxa el 2014 el Consell de la Infància i l’Adolescència, que és l’únic òrgan de participació a tot l’Estat on estan representats infants i joves amb mesura de protecció». A més, la institució insular ha recuperat l’Observatori de la Infància i l’Adolescència que el passat mes d’abril va presentar el primer diagnòstic de la infància i l’adolescència de Mallorca on varen participar més de 4.600 joves, famílies i membres d’entitats i administracions i que assentarà les bases del futur Pla de la Infància i l’Adolescència a Mallorca.

«Avui hem aconseguit un debat enriquidor tant per les reflexions com per l’intercanvi d’experiències. Cuidar és compartir i avui hem après una nova forma de cuidar i a la vegada cuidar-nos, aquesta trobada n’és l’exemple», ha assenyalat la vicepresidenta segona de l’IMAS, Magdalena Gelabert, a la seva intervenció. Fer partícips infants i joves ens ajuda a «construir comunitats menys desiguals i més sostenibles, segures i menys violentes”, ha afegit».

A més dels joves i representants dels consistoris mallorquins, la coordinadora de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona, Teresa Llorens, ha parlat sobre els reptes als quals s’enfronten ara mateix les polítiques locals d’infància i l’adolescència a la institució catalana. D’altra banda, la responsable de polítiques locals i de participació d’Unicef, Silvia Casanovas, ha analitzat el programa «Ciutats Amigues de la Infància: impuls per a la política local».

Noticias relacionadas:

5 de noviembre de 2025

El encuentro ha servido para hacer balance del plan anterior y coordinar las primeras actuaciones del nuevo acuerdo trienal, que supone una inversión de 27 millones de euros en servicios sociales municipales, un incremento de casi el 20 % respecto al trienio anterior.

29 de octubre de 2025

El volumen, financiado por la institución insular y coordinado por la catedrática Carmen Orte y la doctora Marga Vives, ofrece herramientas prácticas para detectar y prevenir el edadismo en los centros residenciales 

24 de octubre de 2025

Más de un centenar de personas usuarias y todo el equipo del centro gestionado por el IMAS viven una semana llena de actividades para conmemorar el aniversario

23 de octubre de 2025

El protocolo firmado entre el IMAS y el Consorcio de Recursos Sociosanitarios permite avanzar en el proyecto que ampliará significativamente el espacio actual y reforzará la red pública de atención a la dependencia en la zona norte de Mallorca.

22 de octubre de 2025

La entidad ha presentado hoy un modelo pionero de atención integral que dispondrá de 12 nuevas plazas residenciales y 12 de centro de día concertadas por el IMAS  

15 de octubre de 2025

El proyecto quiere identificar, difundir y realzar las iniciativas de éxito desarrolladas por los servicios sociales comunitarios básicos de Mallorca

14 de octubre de 2025

La Guía para la prevención y el primer abordaje de la conducta suicida y el Protocolo de prevención y atención a la conducta autolítica apoyan a los equipos que trabajan con niños y adolescentes tutelados y se enmarcan en el Plan Insular de Infancia y Adolescencia y lo PARMA

7 de octubre de 2025

La vicepresidenta del IMAS y Salud Pública han recordado la importancia de la «prevención» durante la administración de la vacuna en la residencia La Bonanova 

7 de octubre de 2025

El presidente del IMAS lamenta que el secretario de Estado de Juventud e infancia y el delegado del gobierno en las Islas siguen sin ofrecer ningún tipo de solución ante la crisis migratoria

El servicio de protección de menores del Consell de Mallorca atiende a 463 menores migrantes no acompañados, más de diez veces por encima de su capacidad

6 de octubre de 2025

La iniciativa forma parte de la estrategia de la institución insular para lograr una Mallorca sin barreras y una sociedad más inclusiva

2 de octubre de 2025

El SAI-DIC arranca con 100 plazas y un equipo multidisciplinario que ofrecerá intervención personalizada dentro de los hogares de toda la isla

1 de octubre de 2025

La sección de Promoción de la Autonomía Personal del IMAS inicia el curso con más participantes que nunca, coincidiendo con el Día Internacional de las Personas Mayores