L’Assemblea de Batles, celebrada avui a la capella de la Llar d’Ancians, ha acollit la presentació de la proposta d’ordenança sobre promoció, venda i consum de begudes alcohòliques, que ha estat consensuada entre l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) i els municipis de l’Illa.
En l’elaboració d’aquest document han participat tots els nivells de l’administració. Per part del Consell de Mallorca han pres part en el procès l’IMAS, el departament de Desenvolupament Local, la Federació d’Entitats de les Illes Balears (FELIB) i la secció d’Activitats Classificades; per part del Govern han intervingut la Conselleria de Salut del Govern (a través del Pla d’Addicions i Dependències de les Illes Balears-PADIB) i la direcció general d’Interior a més dels ajuntaments dels diferents municipis de l’Illa.
Aquesta ordenança, tal i com ha explicat la consellera de Benestar i Drets Socials i presidenta de l’IMAS, Margalida Puigserver, «neix amb l’objectiu d’unificar criteris a l’hora d’aplicar la normativa sobre la promoció, venda i consum de begudes alcohòliques, responent a la necessitat que hem detectat, tant als municipis, com a la societat en general, d’actuar sobre el consum abusiu d’alcohol sobretot en les festes populars, que suposa un greu problema de salut pública».
El president del Consell de Mallorca, Miquel Ensenyat, ha remarcat que la intenció de la institució és “dotar els ajuntaments d’un instrument amb totes les garanties legals i jurídiques per combatre els efectes negatius de la botellada”.
En aquest sentit, la consellera ha recalcat que aquesta ordenança «s’ha de convertir en una eina que permeti abordar aquest problema d’una manera conjunta, amb mesures similars i equivalents a tots els pobles». Puigserver ha posat de manifest que «des de l’IMAS no hem volgut fer un instrument repressor, sinó que hem anat més enllà tractant d’ordenar les condicions per a la venda i consum de begudes alcohòliques amb la voluntat de prevenir els problemes que es deriven del seu abús».
D’aquesta manera el document inclou, entre les seves propostes més destacades entre inclou l’exigència de complir amb una sèrie de condicions a les persones que vulguin optar a posar barres de bar durant les festes populars. Es demana que a la barra hi hagi sempre un mínim de persones que tinguin el certificat d’haver participat a un curs de Dispensació Responsable de Begudes Alcohòliques. Aquesta certificació la donarà l’IMAS després de seguir una formació teòrica on line i una sessió pràctica presencial. La inscripció a la part teòrica estarà sempre oberta, i les sessions presencials es programaran segons les necessitats. De moment estan previstes tres sessions durant el mes d’abril, una a Inca, una a Manacor i una altra a Palma.
A més, l’ordenança recull també les referències normatives que li donen suport, mesures preventives de caràcter general, mesures sobre les condicions i limitacions de la publicitat i promoció de begudes alcohòliques, mesures sobre condicions i limitacions al subministrament, venda i consum de begudes, amb especial atenció a la protecció dels menors i a la seguretat en els espais públics així com les infraccions i el procediment sancionador, adaptat a la llei 39/2015 del procediment administratiu.
Després de les diferents reunions mantingudes amb els municipis i tenint en compte les seves aportacions, el text està llest per poder presentar-lo a la consideració i aprovació dels respectius plenaris. En el cas dels municipis que ara tenen alguna ordenança sobre aquestes qüestions, hauran d’afegir un article que les derogui.
A banda de l’ordenança, el conseller d’Economia i Hisenda del Consell, Cosme Bonet ha presentat l’Oficina de Responsabilitat Social i la Unitat d’Estadística als batles i batlesses. Amb aquesta oficina el Consell vol aprofitar les polítiques de despesa pública i l’impacte que tenen sobre la comunitat per obtenir un retorn social i mediambiental. Per això, l’oficina implantarà criteris de responsabilitat social en els contractes que dugui a terme el Consell i en el dia a dia de la institució insular.
Per la seva banda, el conseller de Presidència i Participació Ciutadana, Jesús Jurado, ha presentat la plataforma CONSUL, una aplicació informàtica que permetrà fer polítiques de participació ciutadana als municipis.
Artà, Campos, Llucmajor, Santa Maria, Muro y Pollença han firmado hoy con la institución insular un acuerdo pionero que garantiza la sostenibilidad de sus centros residenciales y repercutirá en la financiación de 256 plazas
El proyecto, cofinanciado con fondos europeos, permitirá ofrecer 52 nuevas plazas adaptadas al nuevo modelo residencial
El presidente del IMAS ha insistido hoy que Mallorca acoge diez veces más de los que puede asumir y alerta que el reparto estatal pondrá en riesgo la calidad de la atención
Los encuentros, que se llevan a cabo cada primer y tercer lunes de mes, son abiertos y no requieren inscripción previa
Un acuerdo dotado con 11,5 millones de euros para mejorar la atención a las personas mayores y optimizar el uso de los recursos públicos.
La gestión centralizada de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència agilizará la ocupación de plazas y mejorará la transparencia.
Más de 80 estudiantes han hecho prácticas en el IMAS en el curso 2024-2025 gracias a un nuevo protocolo que refuerza la calidad y el impacto formativo
Solo en los primeros quince días de agosto han llegado 36 menores extranjeros no acompañados, una cifra que supera a la de todo el mes de agosto del año pasado.
Este nuevo recurso refuerza la red de atención residencial que el Consell de Mallorca está ampliando y modernizando esta legislatura
El IMAS aplica la subida del precio por plaza acordada con las entidades y sindicatos, con efectos retroactivos a enero de 2025 y una mejora salarial de hasta 4.000 € por trabajador
El convenio prevé talleres, sesiones y actividades preventivas impartidas por alumnado de grado con el objetivo de promover hábitos saludables entre las personas mayores