La consellera de Drets Socials i presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), Sofia Alonso, ha explicat a la sessió plenària del Consell de Mallorca les principals línies d’actuació posades en marxa els darrers anys per l’àrea d’Infància i Família.
D’acord amb el principi bàsic d’interès superior del menor i per donar resposta a les necessitats actuals de protecció, l’IMAS ha creat unitats i programes especialitzats en diversos àmbits si bé en un dels que s’ha fet feina de manera més intensa ha estat en el referent als casos d’explotació sexual comercial infantil i adolescent (ESCIA).
En aquest sentit, ha destacat Alonso, «l’IMAS ha estat pioner en l’impuls d’una Comissió d’Experts que va donar una visió global d’una problemàtica, que ha quedat provat, que afecta a tota la societat i els territoris i que només es podrà combatre quan deixi d’haver adults que s’aprofitin d’infants vulnerables per mantenir relacions sexuals o per lucrar-se».
L’informe final de la Comissió, ha afegit la consellera, «està servint i ha de servir de referència a altres comunitats i ha marcat el full de ruta de les polítiques executades des del Servei encaminades a combatre aquesta xacra» i que s’han traduït en una reducció dràstica dels casos, gràcies a la coordinació de tots els agents implicats liderada per la institució insular.
Però aquesta no és l’única iniciativa innovadora que ha engegat l’ens públic, l’abril de 2021 va iniciar un programa d’atenció socioeducativa per a menors de 14 anys infractors (derivats de Fiscalia) amb la finalitat de prevenir, avaluar, corregir o derivar situacions de conflicte social mitjançant l’educació del jove en valors de convivència i la introducció de canvis en l’entorn familiar i social que possibilitin el seu desenvolupament integral com a persona.
A més, la institució ha reforçat la intervenció dins les famílies amb mesura de protecció de risc i ha aplicat noves eines per millorar l’atenció i assessorament jurídic dels menors estrangers no acompanyats. «L’IMAS ha de protegir tots els infants, tenguin l’origen que tenguin, mallorquins o no. És la nostra obligació», ha afegit la consellera.
Mallorca és líder en quant a persones menors en acollida. Actualment més de 830 infants tenen una mesura de guarda o tutela, 466 es troben en acolliment familiar i 375 en residencial. L’any 2021 la institució va augmentar la prestació econòmica destinada a les famílies d’acollida en 100 euros més. Un increment que enguany s’ha consolidat.
Conscients que la família és la base de la societat i de la necessitat d’oferir un entorn normalitzat als infants amb mesura de protecció que de manera temporal no poden viure amb la seva , l’IMAS ha desenvolupat diferents modalitats d’acolliment familiar. Així, s’han posat en marxa dos nous programes; un, per a menors estrangers no acompanyats i un altre, per a joves amb problemes conductuals.
Una iniciativa que forma part del model d’atenció centrada en la persona que la institució aplica a tots els col·lectius amb qui fa feina i que dona resposta a necessitats específiques, en aquests casos, per garantir el bon desenvolupament integral de l’infant o l’adolescent.
D’aquesta manera, també s’han desenvolupat serveis més especialitzats en l’acolliment residencial. S’han concertat nous programes específics per a infants i adolescents amb diversitat funcional i, amb Projecte Home, per als que presenten conductes addictives. A més, es va contractar un servei per atendre els adolescents arribats de la Ciutat Autònoma de Ceuta que també es manté.
No té cap sentit voler fer millores d’un sistema sense donar veu als seus protagonistes i una evidència més que l’IMAS posa els col·lectius amb els que fan feina al centre de les seves polítiques són la Comissió de Famílies Biològiques, la de Famílies Acollidores o la de Famílies Adoptives així com el Consell de la Infància i Adolescència o l’Observatori de la Infància i l’Adolescència.
Aquest òrgan presentarà les pròximes setmanes les conclusions del procés de diagnòstic de la situació del col·lectiu a l’illa. Una consulta on han participat més de 4.600 persones (famílies, infants i adolescents, entitats i administració) que permetrà definir i articular noves línies d’atenció a la infància i l’adolescència basant-se en evidències.


El IMAS reconoce una iniciativa de prevención de las violencias machistas desarrollada a los 14 municipios del Pla de Mallorca desde 2021 y que ya fue premiada por la innovación social
La Residencia Oms es uno de los centros donde ya funciona el nuevo sistema, que facilita el acceso coordinado a la información clínica entre los profesionales del Servei de Salut y las residencias
El nuevo recurso completará el SAI-DIC y las ayudas de respiro familiar; el anuncio se ha hecho durante una visita a AMADIBA, entidad con 338 plazas de la red de discapacidad financiadas por el IMAS
La residencia que el IMAS gestiona en sa Pobla reúne a usuarios, familiares y profesionales en una jornada festiva que promueve el envejecimiento activo y la vida en comunidad
La institución insular cede temporalmente 21 apartamentos dobles de las Germanetes a las asociaciones AEGC, JUCIL y AUGC para dar respuesta a las dificultades de los agentes desplazados para encontrar vivienda en Mallorca
Mallorca es el único territorio del Estado con bucles magnéticos en las estaciones de ITV, una iniciativa que ASPAS propondrá como buena práctica ante FIAPAS. Las listas de espera para pasar la revisión de vehículos oscilan entre tres días y una semana.
El presidente del IMAS ha participado en una sesión de fisioterapia acuática para los residentes, en un espacio que durante este verano también acoge actividades dirigidas a usuarios de otros centros del IMAS y de entidades sociales
Los centros de promoción de la autonomía personal del IMAS mantienen una amplia programación para promover un envejecimiento activo, prevenir la soledad y favorecer el bienestar
El Ayuntamiento de Alcúdia es el primer municipio de Mallorca que incorpora esta guía visual impulsada por el IMAS, que se distribuirá a todos los consistorios de la isla para avanzar hacia una atención más accesible e inclusiva.
La residencia pública del IMAS reúne a residentes, familiares y profesionales en una jornada festiva que promueve el envejecimiento activo y la vida en comunidad
Guillermo Sánchez visita la Llar d’Ancians de Palma para conocer el funcionamiento de este programa, que la Fundació s’Hort Vell lleva a cabo cada lunes para estimular la memoria, la socialización y el estado de ánimo de los residentes
Las ayudas del IMAS se pueden solicitar hasta el 27 de julio y cubren gastos de material de apoyo técnico y de movilidad adquiridos durante 2025