La residència de Son Caulelles, a Pòrtol, ha obert les seves portes. L’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) ha posat en marxa aquest centre amb l’arribada aquest dilluns de les primeres persones majors dependents que hi conviuran i que seran ateses seguint el model d’atenció centrat en la persona amb el qual treballa l’IMAS.
Durant aquestes darreres setmanes s’han posat a punt els últims detalls per a un desenvolupament òptim del servei, que es durà a terme amb personal propi de l’IMAS, i s’han realitzat les entrevistes amb els familiars de les primeres persones usuàries, que provenen de la llista d’atenció a la dependència i que aniran ingressant a la residència de manera progressiva.
Aquest centre de Marratxí compta amb un total de 100 places residencials, distribuïdes en cinc mòduls de convivència de 20 places cada un perquè els residents gaudeixin d’un ambient més familiar, a manera de llar, amb la resta d’usuaris del seu grup i els professionals que els atenen.
L’obertura d’aquest nou centre ha estat possible gràcies a la col·laboració interinstitucional: per una banda, l’Ajuntament de Marratxí ha cedit el solar de 5.400 m2 on està ubicada, i, per altra banda, el Consell de Mallorca i la Conselleria d’Afers Socials l’han cofinançada al 50 % a través del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials. El cost de la residència han estat de 8,5 milions d’euros i forma part del pla d’equipaments que impulsa la Conselleria.
«Continuam la nostra aposta per reforçar els serveis socials públics, i impulsar iniciatives i polítiques sempre pensades a partir de les necessitats de les persones, en aquest cas de la gent gran», ha destacat la presidenta de l’IMAS, Sofia Alonso, qui a més ha afegit que «la coordinació i col·laboració entre institucions ens permet ser més eficaços, millorar l’atenció i adaptar-la a les necessitats concretes i específiques perquè ningú no quedi enrere».
Per la seva part, la consellera d’Afers Socials i Esports, Fina Santiago, ha assenyalat que «amb la posada en marxa de la residència de Marratxí el creixement de places dins la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència des de l’any 2016 ja supera les 750 places». A més, ha indicat que «ara per ara hi ha en marxa unes altres 9 noves residències que augmentaran encara més, amb 715 noves places, l’oferta de places de residència per a persones majors en situació de dependència».
L’IMAS ha enfocat l’organització del personal i la gestió del servei per respectar aquesta estructuració per unitats de convivència, per garantir que cada un dels grups compti amb el mateix personal, i que aquest sigui l’adequat perquè els usuaris tenguin totes les necessitats ateses. Concretament, Son Caulelles compta amb una plantilla de 114 professionals: 73 a l’equip assistencial (personal sanitari, fisioterapeutes, zeladors/es i auxiliars de clínica, entre d’altres), 4 a l’equip psicoeducatiu, 28 al residencial i 9 a l’equip administratiu.
L’edifici disposa de 90 habitacions distribuïdes en tres plantes: 80 són individuals i 10, dobles. A la planta soterrani s’hi troben la cuina, la bugaderia i el vestuari de personal. La planta baixa disposa d’una zona d’administració, dos mòduls per a persones residents, una àrea comuna, sala de fisioteràpia i teràpies, i menjadors, mentre que a la primera planta hi ha tres mòduls per a persones residents i menjadors.
Amb Son Caulelles, Mallorca ja compta amb sis equipaments residencials públics operatius i gestionats per l’IMAS: Llar d’Ancians, Oms-Sant Miquel i la residència La Bonanova a Palma, Bartomeu Quetglas, a Felanitx i Huialfàs, a sa Pobla. A aquesta xarxa s’incorporarà la residència Miquel Mir d’Inca, una vegada hagin finalitzat les obres de reforma i modernització del centre que disposarà d’altres 40 places residencials i 25 de centre de dia.
De les cent places de Son Caulelles, setanta són de dependència, conveniades amb la Conselleria d’Afers Socials del Govern per un import anual de 1,8 milions d’euros, mentre que les altres trenta són d’atenció sociosanitària, concertades amb la Conselleria de Salut i destinades a persones majors de 65 anys o de 55 amb discapacitat reconeguda, amb gran complexitat clínica i dependència total o permanent, les quals, després de ser donades d’alta d’hospitals d’aguts o d’atenció intermèdia, requereixen cures complexes o rehabilitació i estan a l’espera de plaça residencial definitiva o de rebre altres recursos o suports que els permetin tornar a ca seva.




«Familias que cambian vidas. Vidas que cambian familias» recoge los testimonios de niños y niñas del Consejo de la Infancia y la Adolescencia del IMAS que, con motivo del Día Internacional de las Familias, dan voz a la necesidad de sentirse acompañados, escuchados y queridos dentro de un entorno familiar.
La jornada, celebrada en el marco del Día Internacional de las Familias, ha servido para compartir propuestas y reflexiones para construir una Mallorca más inclusiva y respetuosa con los derechos de la infancia y la adolescencia
El presidente Galmés y el alcalde Miquel Porquer han formalizado hoy el acuerdo en el mismo centro residencial
El IMAS impulsa la creación de mesas de expertos para abordar la soledad no deseada, la prevención del maltrato y la atención centrada en la persona
Esta subvención garantiza la viabilidad de más de 250 plazas y asegura la sostenibilidad y el buen funcionamiento de los centros
El presidente del IMAS ha asistido al último taller de cocina tradicional y saludable que recupera recetas mallorquinas y las adapta a las necesidades nutricionales de las personas mayores
El presidente Galmés ha participado en una jornada marcada per la convivencia, el trabajo compartido y el papel activo de la gente mayor en los centros del IMAS
El presidente Galmés ha asistido a la definición de la propuesta seleccionada del concurso de ideas para ampliar este centro público del IMAS, que duplicará las plazas residenciales en Sa Pobla con una inversión de 6,8 miliones de euros
El conseller de Benestar Social ha asistido a esta jornada en la que los usuarios de este Centro de Promoción de la Autonomía Personal y del grupo de memoria de Sant Joan han intercambiado experiencias y vínculos
La vicepresidenta del IMAS, el director insular de Emergències la directora insular de Atenció Sociosanitària han asistido a esta demostración del trabajo que hacen el tándem bomberos y perros de búsqueda
El IMAS distribuirá una guía informativa con pautas prácticas a todos los ayuntamientos para facilitar la atención a la ciudadanía y eliminar barreras
El 100 % de lo que recauden los equipos se destina a financiar proyectos solidarios y sanitarios de la Fundación Sant Joan de Déu