El canvi del model d’atenció residencial ha centrat la desena edició de la jornada «Una mirada a la protecció de les persones grans»

L’IMAS, amb l’Ajuntament de Palma i el Centre Balears Europa, ha organitzat la trobada que coincideix amb el Dia Mundial de la presa de consciència de l’Abús i el Maltractament a les Persones Grans

El Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS),juntament amb l’Ajuntament de Palma i el Centre Balears Europa, i en col•laboració amb la Universitat de les Illes Balears, ha organitzat la desena edició de la jornada «Una mirada a la protecció de les Persones Grans» coincidint amb el “Dia Mundial de la presa de consciència de l’Abús i el Maltractament a les Persones Grans, que se celebra precisament avui, dia 15 de juny.

El conseller de Drets Socials i president de l’IMAS, Javier de Juan, ha inaugurat la trobada que s’ha centrat en els efectes que ha tengut de la pandèmia en el tracte a les persones majors i en la necessitat de repensar el model residencial i de cures actual i enfocar-lo cap a un altre més personalitzat i adaptat a cada usuari. Una tasca que la institució està estenent de manera gradual. 

“Hem viscut una situació difícil i única però que ens ha demostrat que som capaços de donar-li la volta a la rutina, al nostre estil de vida, a la manera en què feim feina… i això ens ha de fer plantejar-nos la prioritat de les cures. En la nostra mà està fomentar que totes les persones siguin considerades iguals en dignitat i drets i tractades de manera individual i concreta segons les seves necessitats. De les crisis s’aprèn, sempre tenen una doble cara que és la de les oportunitats i ho hem d’aprofitar”, ha dit de Juan.

Catalina Trobat, de l’Ajuntament de Palma i  Mercè Pomar, directora-gerent Centre Balears Europa, també han participat en la taula inaugural d’aquesta jornada que s’ha duit a terme a l’edifici Gaspar Jovellanos de la UIB i  també s’ha retransmès de manera virtual.

Per primera vegada en aquesta 10 anys de jornades la gent gran ha pogut participar i ho ha fet explicant al vídeo “Una mirada a l’atenció residencial” com han viscut la crisi de la COVID. Uns testimonis als que ha donat pas la directora insular d’Atenció Sociosanitària, Sofia Alonso, després de la seva intervenció on ha fet un repàs a les deu edicions anteriors. “La necessitat de conscienciar la ciutadania de l’existència de l’abús i el maltractament físic, psicològic i econòmic que poden patir les persones majors ha estat sempre l’objectiu de les jornades. Unes jornades que necessàriament han hagut d’evolucionar, perquè la societat també ho està fent. Avui s’ha evidenciat que hem articular un sistema de protecció a la gent gran igual que té el sistema d’infància o el de protecció a la dona. Fa dos anys es va aprovar el protocol d’actuació davant situacions de maltractament  en l’àmbit domèstic i d’autonegligència. Aquesta va ser una passa, important però hem de seguir avançant”. 

Les experiències viscudes per usuaris i treballadors de centres residencials ha estat, a més, el punt de partida de la taula rodona on representants d’entitats i de serveis públics que atenen persones majors han reflexionat sobre les restriccions que durant les diferents fases de l’estat d’alarma s’han anat implantat als centres i han proposat alternatives al model residencial.

Durant la trobada s’ha parlat també d’altres iniciatives per millorar el benestar, prevenir la solitud i combatre la bretxa digital. Així, des de la Fundació Aldaba han exposat el seu projecte pilot «Talent en casa» i «Aldaba bona nit»; el GREC ha explicat la seva iniciativa «Sempre Acompanyats», i l’Equip de Vellesa i Família (EVIF) de l’IMAS ha explicat el nou programa «Xerra’m de tu» per fomentar un envelliment actiu i centrat en la persona.

Noticias relacionadas:

25 de junio de 2026

La rápida actuación de los Bombers de Mallorca y la coordinación de los servicios de emergencia han permitido evacuar la residencia sin víctimas mortales ni heridos graves, mientras el IMAS garantiza la atención y el realojo de las personas afectadas

20 de junio de 2026

CineCiutat ha acogido la presentación pública de esta campaña impulsada por los niños, niñas y adolescentes del Consell de la Infància i l’Adolescència del IMAS y un homenaje a las familias acogedoras

18 de junio de 2026

El presidente del IMAS acompaña a las personas participantes en la recta final de un curso que ha consolidado el éxito de los talleres de memoria en toda Mallorca

15 de junio de 2026

Un centenar de profesionales del ámbito de los servicios sociales y atención a las personas mayores han participado en el acto conmemorativo del Día Mundial de la Toma de Conciencia sobre el Abuso y el Maltrato a las Personas Mayores organizado por el IMAS

12 de junio de 2026

El órgano impulsado por el IMAS aprueba actualizar su composición y funcionamiento para ampliar la representatividad y mejorar la coordinación en la protección de los derechos de los niños y adolescentes.

12 de junio de 2026

El lema de este año es «Llengües de signes per mil motius»

11 de junio de 2026

El encuentro, organizado conjuntamente con el OBIA y la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat, ha reunido profesionales de diferentes ámbitos para avanzar en la prevención de la violencia contra niños y adolescentes

8 de junio de 2026

El IMAS reúne a personas usuarias de cinco centros de promoción de la autonomía personal y alumnado del colegio Sant Vicenç de Paül de Sa Vileta tras un curso de intercambio de experiencias y aprendizaje compartido

4 de junio de 2026

El conseller de Benestar Social y presidente del IMAS, Guillermo Sánchez, ha asistido en la Conferencia Sectorial de Servicios Sociales, en la cual se ha aprobado el incremento de la financiación de los servicios sociales comunitarios y el nuevo Plan de Equipaciones 2026-2029

2 de junio de 2026

El centro campaner fue uno de los beneficiarios de la primera convocatoria de ayudas, mientras continúa abierto el plazo para solicitar las subvenciones de 2026

29 de mayo de 2026

El presidente del IMAS ha asistido a la tradicional comida de hermandad entre usuarios y profesionales del Centro de Promoción de la Autonomía Personal, que registra también una cifra récord de propuestas dirigidas a personas mayores de la comarca

28 de mayo de 2026

El futuro centro forma parte del mayor crecimiento de plazas residenciales públicas impulsado por la institución insular y reforzará la atención a las personas mayores en el Levante de Mallorca